Pistagebollar

Här kommer ett recept som jag testade för några veckor sedan som jag tycker var VÄLDIGT goda. En fördel är om man tycker om pistagenötter. Här använde jag 86% choklad. Färdelar med choklad kommer strax ;)
 
 
PISTAGEBOLLAR (ca 8-10st)
 
Ingredienser:
2 dl Pistagenötter (utan skal)
ca 40g mörk choklad (minst 70 %)
2 msk honung
1 dl riven kokos
2 msk kakao
1-2 krm salt
ev. 1 msk vatten
 
Hackade pistagenötter
Några till rutor mörk choklad
 
Gör så här:
 
  1. Mixa nötter, kakao, choklad, kokos, honung och salt till en massa. Mixa även i vatten om den inte vill bli kladdig och formbar. Smaka av med saltet så att det blir lagom. 
  2. Rulla till bollar.
  3. Smält/vattenbada chokladen. Droppa/rulla/doppa bollarna i chokladen. ( Jag rullade dem och tog sedan upp dem med en gaffel). Strö över hackade pistagenötter innan chokladen stelnat.
  4. Ställ in i kylskåpet och låt svalna/stelna.
  5. Ät och njut!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0